انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر ایران                                                                                       بازگشت به صفحه اصلی

بي خبري از فاطمه حاجيلو


فاطمه حاجيلو، فعال نهادهاي مدني، دوازده روز پيش (هجدهم مردادماه) روز همبستگي جهاني كارگران با منصور اسانلو، به‌دنبال دستگيري شش نفر از اعضاي سنديكاي كارگران شركت واحد توسط مأموران پليس امنيت دستگير شد. او كه براي ابراز همدردي به اين جمع پيوسته بود، پس از دستگيري به بند عمومي زندان اوين منتقل شد. خانواده او هيچ خبري از او ندارند و اين بي خبري بر نگراني هاي آنها اضافه مي کند.
آرش شهسواري، پسر فاطمه(پروانه) حاجيلو دربارة دستگيري مادرش مي‌گويد: "ساعت 12 روز پنج شنبه مادرم منزل را ترك كرد و ما گمان مي‌كرديم كه به منزل يكي از اقوام رفته است. اما وقتي تا ساعت 10 شب خبري از او نشد، با پليس 110 تماس گرفته و به كلانتريها و بيمارستانها مراجعه كرديم".
او مي‌گويد: "تقريباً دو روز هيچ خبري از مادرمان نداشتيم تا به اين فكر افتاديم كه به زندان اوين سر بزنيم و وقتي نام مادرمان را در ليستي كه به دست سرباز جلوي درب ورودي بود ديديم، تعجب كرديم. به‌ويژه اينكه جرم او اقدام عليه امنيت ملي اعلام شده بود و به ما گفته شد كه تا 10 روز بعد يعني 28 مرداد ماه حق ملاقات نخواهيم داشت."
او با ناراحتي مي‌گويد: "هنوز هيچ تماسي با ما گرفته نشده و از وضعيت مادرمان كه در بند عمومي زندان اوين به‌سر مي‌برد بي‌خبر و جداً نگران او هستيم چرا كه او مبتلا به بيماري گوارشي است".
درحالي‌كه فريده غيرت، حقوق‌دان، قرار است وكالت اين پرونده را به‌عهده بگيرد، آرش شهسواري مي‌گويد: "از آنجا كه هنوز اجازة ملاقات با مادرمان به ما داده نشده و مادرمان وكالت‌نامه را امضا نكرده، نتوانستيم براي او وكيل بگيريم".
در حالي‌كه پروندة شش نفر ديگر در دادگاه انقلاب در حال رسيدگي است، پروندة حاجيلو هنوز در دادگاه مورد بررسي قرار نگرفته و گفته مي‌شود كه روز دوشنبه پروندة او نيز در دادگاه بررسي مي‌شود.
آرش كه از برخوردها ناراضي است مي‌گويد: "براي ملاقات مادرمان گفتند بايد از دادگاه انقلاب نامه بگيريم اما در آنجا با برادرم برخورد نامناسبي شد. آنها در دادگاه انقلاب به برادرم گفتند اگر تا سه شماره اتاق را ترك نكني خودت را هم مي‌فرستيم پيش مادرت".
خانوادة حاجيلو اكنون نامه‌اي براي شاهرودي، رئيس قوة قضاييه، نوشته‌اند كه از اين قرار است:
به نام خدا رياست محترم قوه قضائيه آيت الله شاهرودي با عرض سلام
چنانچه مستحضريد در تاريخ 18/5/86 حوالي منزل آقاي اسانلو عده‌اي را دستگير کردند؛ ما پس از چند روز بي خبري و نگراني از به خانه نيامدن مادرمان و پس از مراجعه به بيمارستانها و کلانتريها و... با مراجعه به بازداشتگاه اوين با کمال تعجب مطلع شديم مادرمان خانم فاطمه حاجيلو نيز جزو دستگير شدگان است.
ما فرزندان خانم حاجيلو مدت 10 روز است که از سرنوشت مادر بي‌اطلاع هستيم و مراجعات مکرر ما به دادگاه انقلاب و بازداشتگاه اوين براي اطلاع از وضعيت مادر که حدود 50 سال سن و دچار بيماري وناراحتيهاي شديد گوارشي است بي فايده بوده و قابل ذکر است که ايشان هيچ گونه تماسي با ما نداشته است.
جناب آقاي شاهرودي مادر ما که زني خيّر و همواره در خدمت جانبازان و معلولين بوده در حال حاضر کسي جز خدا و ما دو پسر جوان را ندارد؛ و از آنجا که تنها نان آور خانواده و علاوه بر آن مسئول مراقبت از يکي از ما دو برادر که دچار بيماري است منجر به وخامت حال وي که بايد از نظر روحي نيز در سلامت کامل باشد شده است.
از جنابعالي درخواست رسيدگي به پرونده مادر و آزادي هر چه سريعتر ايشان را داريم.
منبع: كانون زنان ايراني

(اینجانظر بدهید)