انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر ایران                                                                                       بازگشت به صفحه اصلی

مرگ یک کارگر زیر دستگاه پرس



علی سرحدی جوان 27 ساله ی اهل بیجار کردستان، کارگر سالن پرس شرکت خودروسازی سایپا در مورخ 5 شنبه ساعت 8 بعد از ظهر در حال کار با دستگاه پرس 500 تنی (محل سازمانی کارش) ناگهان بخشی از بدنش از سمت سر و تنه در مقابل چشمان حیرت زده ی سایر کارگران به زیر پرس رفت. او سه سال بود که در سالن پرس شرکت سایپا به عنوان پرسکار مشغول به کار بود. او در حال تدارک مراسم عروسیش برای این هفته بود. زمانی که این اتفاق افتاد تمامی کارگران سالن پرس سایر دستگاه های پرس را خاموش کردند و در مقابل پرسی که این اتفاق افتاده بود، جمع شدند. در این لحظه کارکنان بخش حفاظت ایمنی به جای آن که حالت روحی سایر کارگران را در نظر بگیرند برای خوش خدمتی به مدیران شرکت شروع به اظهار نظر در مورد مقصر بودن کارگر جانباخته کردند که ناگهان تمامی کارگران سالن پرس به شکل دسته جمعی به طرف مسئولین حفاظت ایمنی شرکت سایپا حمله ور شدند و حدود 20 دقیقه با تمام تنفر خود آن ها را کتک کاری مفصلی کردند. در این لحظه مدیریت شرکت سایپا تصمیم به تعطیل کردن شیفت های دوم و سوم گرفت. آن ها از برخورد کارگران ناراحت و عصبی بیم داشتند. متعاقب مرگ این کارگر جوان با توجه به روابط صمیمی درون خانوادگی مادر بزرگ او نیز سکته و در گذشته است.
لازم به توضیح است که حادثه و نقض عضو و مرگ در حین کار بخشی از امور روزمره ی کارگران به خصوص صنایع خودروسازی شده است. صنعتی که از 4 سال پیش تا کنون با رشدی بیش از 1000 درصدی مواجه شده است.
خستگی، عدم تمرکز، عدم اعتماد و اطمینان به ادامه کاری(نبود امنیت شغلی)، پیمانی و قراردادی بودن بیش از 90 درصد کارگران در خودروسازی ها، شب کاری هفتگی و به هم خوردن ساعت داخلی بدن کارگران در انطباق با محیط، حواس پرتی به خاطر فشارهای اقتصادی سرمایه بر کارگران، نداشتن سرپناه و مستاجر بودن - با کرایه منزلی که حتی بیشتر از دریافتی آنان است- و نداشتن هیچ گونه تشکل کارگری که کارگران بتوانند در آن پیگیر مشکلات عدیده ی خود باشند از جمله مهمترین عوامل حوادث کارگری است.
در مجموعه ی شرکت های سایپا طی دو سال گذشته بیش از 10 مورد حادثه منجر به فوت و نقص عضو اتفاق افتاده است که از مهمترین آن ها می توان به مرگ ابوالقاسم احمدی در 25 تیر ماه 1384، علی آدینه در دوم مرداد 1384 در پروژه ی ال 90 پارس خودرو وابسته به سایپا اشاره کرد. (این دو کارگر سقوط کرده و در دم کشته شدند.) همچنین در روزهای سوم و دهم مهرماه و در 25 مهرماه 84 نیز در همین پروژه چهار کارگر سقوط کرده و دچار نقض عضو دائمی شدند. در 25 مهرماه 1384 در سالن پرس پارس خودرو انگشتان دست یکی از کارگران پرسکار قطع شد. گزارش این حوادث در روزنامه ی همشهری مورخ 11 دی 1384 در مصاحبه با اینجانب مفصلا در صفحه ی 16 آمده است.
جلال ناصری- کارگر قدیمی صنایع خودروسازی و فعال کارگری

بر گرفته از سایتهای دیگر

(اینجانظر بدهید)