انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر ایران                                                                                       بازگشت به صفحه اصلی

قاضی حداد: دادگاه دانشجویان در بند اواخر شهریور، غیرعلنی و بدون حضور وکیل برگزار می شود


سه دانشجوی در بند دانشگاه امیرکبیر پس از سه هفته بی خبری بار دیگر اجازه یافتند که با خانواده خود ملاقات کنند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر، یکشنبه ۱۱ شهریورماه، ساعت ۱۱ شب قاضی حداد با حضور در بند ۲۰۹ زندان اوین از این سه دانشجو می خواهد ضمن تماس با خانواده های خود به ایشان اعلام کنند که روز دوشنبه ملاقات خواهند داشت. قاضی حداد همچنین به این دانشجویان می گوید اولین جلسه دادگاه آن ها اواخر شهریورماه به صورت غیرعلنی برگزار خواهد شد و در این جلسه وکلای دانشجویان هم حق حضور ندارند.
خانواده احمد قصابان و مجید توکلی پس از اطلاع از فراهم شدن امکان ملاقات با فرزندانشان در آخرین ساعات روز یکشنبه قصد داشتند از مشهد و شیراز به سمت تهران حرکت کنند که در نهایت خانواده احمد قصابان موفق می شوند خود را به تهران برسانند اما خانواده مجید توکلی امکان رساندن خود به تهران در این زمان کوتاه را نیافتند.
ملاقات دانشجویان شکنجه شده دانشگاه امیرکبیر در روز دوشنبه با حضور بازجو بوده و این دانشجویان از توصیف شرایط شان پس از انتقال به سلول انفرادی و قطع تماس های تلفنی و ملاقات ها، منع می شدند. این دانشجویان در طول مدت ملاقات از سوی بازجو تهدید می شدند که اگر سخنانی خارج از چارچوب مدنظر وی به خانواده خود بگویند ملاقات قطع می شود.
خانواده احمد قصابان و احسان منصوری به خبرنگار خبرنامه امیرکبیر گفتند از آن جا که فرزنداشان قبلا درخواست کرده بودند که هر سه در یک بند عمومی و در کنار هم باشند، پس از انتشار نامه های ایشان مبنی بر شکنجه شدن و اجبار به اعتراف دروغ در بند ۲۰۹، مسئولین این بند به بهانه این که قصد دارند هر سه نفر آن ها را به یک اتاق عمومی ببرند آن ها را از اتاق های عمومی بند ۲۰۹ خارج کرده و هر سه نفر آن ها را به سلول انفرادی منتقل می کنند.
این دانشجویان بلافاصله پس از انتقال به سلول انفرادی در اعتراض به شرایط نگه داری خود دست به اعتصاب غذا زده اند. پس از گذشت ۵ روز از اعتصاب غذای این سه دانشجو و هم زمان با پخش خبر سخنان قاضی مرتضوی در رسانه ها، مسئولین بند ۲۰۹ دستور انتقال هر سه نفر را به یک سلول صادر می کنند. از همان زمان احمد قصابان، مجید توکلی و احسان منصوری در یک سلول و با هم نگه داری می شوند.
همچنین طی خبری دیگری، روز گذشته قاضی حداد از خانواده این سه دانشجو خواست به دفترش مراجعه کنند. قاضی حداد در حضور خانواده ها بار دیگر بحث شکنجه ها را تکذیب کرده و خانواده این سه دانشجو را از پخش اخبار فرزندانشان در سایت خبرنامه امیرکبیر بر حذر داشته است. قاضی حداد در مقابل اعتراض خانواده ها در خصوص عدم حضور وکیل در جلسه دادگاه با تکذیب اظهارات خود، مدعی شده از زمان صدور کیفرخواست وکلای مدافع دانشجویان می توانند به پرونده آن ها دسترسی داشته باشند. لازم به ذکر است ۲۰ روز پیش حداد اعلام کرده بود کیفرخواست در خصوص پرونده این سه دانشجو طی «امروز یا فردا» صادر خواهد شد.
خانواده دانشجویان شکنجه شده دانشگاه امیرکبیر به خبرنگار خبرنامه امیرکبیر گفتند حداد حرف جدیدی نزد و به نظر می رسید وی صرفا به منظور جلوگیری از حضور ما در مقابل دفتر سازمان ملل برای ملاقات با «لوئیز آربور»، دقیقا در همان زمان حضور ایشان در دفتر سازمان ملل ما را به دفتر خود فراخوانده است.
گفتنی است هنگامی که پدران دانشجویان بازداشت شده در دفتر حداد حضور یافته بودند، مادران این دانشجویان مقابل دفتر سازمان ملل رفته تا با کمیسر حقوق بشر سازمان ملل دیدار کنند که در مقابل دفتر سازمان ملل به شدت از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند. نیروهای امنیتی قصد بازداشت تجمع کنندگان را داشتند که با وساطت شیرین عبادی، نیروهای امنیتی ایشان را آزاد کرده اند.
خانواده احمد قصابان و احسان منصوری در خصوص وضعیت عمومی فرزندشان به خبرنامه امیرکبیر گفتند که از زمان قطع ملاقات ها از سه هفته پیش و انتقال دانشجویان از بندهای عمومی به سلول انفرادی، این دانشجویان ضعیف تر و لاغرتر شده بودند و در حین ملاقات به شدت عصبی به نظر می رسیدند

(اینجانظر بدهید)