انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر ایران                                                                                       بازگشت به صفحه اصلی

بی خبری کامل از سرنوشت یاسر گلی، دانشجوی دربند

بی خبری کامل از سرنوشت یاسر گلی، دانشجوی دربند
یاسر گلی دانشجوی سنندجی در تاریخ هفدهم مهرماه دستگیر شده و از سرنوشت او خبری در دست نیست. خبرنامه امیرکبیر مصاحبه ای را با عمار گلی، برادر یاسر گلی، در مورد وضعیت فعلی این دانشجو انجام داده است، که متن آن در زیر می آید:
آقای گلی، لطفا از آخرین وضعیت یاسر بگویید. آیا تا به حال به یاسر ملاقات داده اند یا نه؟
عمارگلی: ملاقات حضوری خیر. اما چون می دانستیم روز بعد از بازداشت، یاسر را برای تفهیم اتهام به دادگاه می آورند آن روز یاسر را در دادگاه دیدیم ولی بعد آن روز تا به حال یاسر را ندیده ایم.
آیا تا به حال یاسر تماس تلفنی داشته؟ از رفتار بازجوها چیزی به شما گفته است؟
عمارگلی: یاسر فقط دو تماس تلفنی با اصرار فراوان آن هم هر بار به مدت ۴ دقیقه با ما داشته است. خود شما بهتر می دانید که در چنین شرایطی به هیچ وجه اجازه بیان دقیق شرایط و فشارهای وارده را به زندانی نمی دهند و فقط توانست یک احوال پرسی ساده انجام دهد.
یاسر از طرف چه نهادی و در کجا دستگیر شد؟
عمارگلی: یاسر در ۱۷/۰۷/۸۶ هنگامی که جهت تصفیه حساب به دانشگاه آزاد سنندج رفته بود در جلوی درب دانشگاه ظاهرا با حکم دادستان سنندج بازداشت شد.
تاکنون چه اقداماتی را برای پیگیری وضعیت یاسر انجام داده اید؟ مسئولین مرتبط چه جواب هایی به شما داده اند و چه رفتاری با شما داشته اند؟ آیا از این که یاسر چه وقت آزاد می شود سخنی گفته اند؟
عمارگلی: تا امروز به هر نهادی که به این موضوع مربوط می شده حضورا و همچنین زمانی که به ما ملاقات با مسئولین را نمی دادند به وسیله نامه مساله را پیگیری می کردیم، ولی تا به حال هیچ یک از مسئولین پاسخگو نبوده و بسیار رفتار ناشایستی با ما داشته اند. گویی یک قاتل را دستگیر کرده اند. این عدم پاسخگویی بسیار ما را نگران کرده چون یاسر بیماری قلبی دارد. همچنین به آقای صالح نیکبخت که وکالت یاسر را بر عهده دارند، تا به حال نه تنها اجازه ملاقات با یاسر را نداده اند، حتی اجازه مطالعه پرونده را هم به او نداده اند.
آیا حقیقت دارد یاسر بیماری قلبی دارد؟
عمارگلی: بله. یک بیماری ارثی است. ما که سه برادریم هر سه به این بیماری مبتلا هستیم و برادر کوچکم قبل ما عمل جراحی قلب انجام داده است.
دلیل دستگیری پدرتان چه بود و چه مدت بازداشت بودند؟ آیا با وثیقه آزاد شدند؟
عمارگلی: نزدیک به ۳۰ روز از بازداشت یاسر گذشته بود که روزی پدرم به ستاد خبری اداره اطلاعات رفت تا از وضعیت یاسر با خبر شود که در آنجا با برخورد بسیار بد مسئولین روبرو شد و موبایل پدرم را از او می گیرند و به او می گویند فردا بیا موبایل خود را ببر. روز بعد که پدرم به ستاد خبری مراجعه کرد با حکم دادستان او را نیز بازداشت کردند و علت بازداشت پدرم تشدید فشار بر یاسر بود. در دوران بازداشت پدرم بیشتر سوالها از وی، حول فعالیتهای یاسر در دانشگاه و خانواده خود ما بود. بعد ۶ روز که پدرم رابه دادگاه آوردند، وی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی با وثیقه ۱۰ میلیون تومانی، آزاد کردند.
اگر صحبت دیگری دارید بفرمایید.
عمارگلی: من می خواستم اولا به عنوان یک دانشجو و ثانیا به عنوان برادر یاسر از آقای رئیس جمهور سوال کنم که آزادی که در دانشگاه کلمبیا فریاد میزدید و ادعا می کردید در هیچ جای جهان نمونه ندارد کجاست؟ آیا پیجویی حقوق یک ملت بی حق از طرف دانشجویان نشر اکاذیب است یا سخنان شما؟ چرا شما به شعور یک ملت با تمدن وفرهنگ غنی توهین می کنید؟ آیا پافشاری شما بر مساله هسته ای امنیت ملی را به مخاطره می اندازد یا دانشجویانی امثال برادر من که بر حقوق از دست رفته یک ملت پافشاری می کنند.

(اینجانظر بدهید)