انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر ایران                                                                                       بازگشت به صفحه اصلی

عدنان حسن پور در زندان اعتصاب غذا کرد


تداوم شرایط نامناسب حبس و رویه های غیرقانونی در برخورد با عدنان حسن پور روزنامه نگار کرد محکوم به اعدام، وی را ناچار به اعتصاب غذای مجدد کرد.
اعتصاب غذای مجدد عدنان حسن پور در زندان که از روز پنجشنبه پانزدهم نوامبر آغاز شده است به گفته خود وی در اعتراض به شرایط نامناسب حبس و برخوردهای غیر قانونی با وی و همچنین تائید حکم ناعادلانه اعدام وی از سوی دیوان عالی کشور است.
بنابه این گزارش این روزنامه نگار کرد روز پنجشنبه در آخرین ملاقات با خانواده خود نسبت به شرایط زندان و برخوردهای غیر قانونی شدیداً اعتراض کرده و از آغاز اعتصاب غذای مجدد از بامداد روز پنجشنبه خبر داده است.
حسن پور در دیدار با خانواده خود گفته است که وضعیت نگهداری و برخورد با وی کاملاً غیر قانونی و غیر انسانی بوده و شدیداً در زندان تحت مراقبت مسئولین و زندانبانان می باشد.
این روزنامه نگار کرد محکوم به اعدام گفته است که تمام حرکات و فعالیتهای عادی روزانه وی حتی دستشویی رفتن هم در شرایطی کاملاً پلیسی قرار دارد و مانند دیگر زندانیها حق استفاده از تلفن، باشگاه ورزشی و کتابخانه را ندارد.
عدنان گفته است “که از زمان دستگیری و نحوه دستگیری گرفته تا امروز در بند به اصطلاح عمومی و در تمام مراحل بازجویی، محاکمه و حبس طولانی در سلول انفرادی، با وی برخوردهای کاملاً مغایر با اصول و موازین قضایی شده است”.
وی همچنین اعلام کرده است که چند روز پیش از طریق روزنامه اعتماد ملی در زندان از تائید حکم اعدام خود که سی ام مهر ماه سال جاری از سوی دیوان عالی کشور صورت گرفت، مطلع گردیده است.
عدنان حسن پور روزنامه نگار کرد که نزدیک به یک سال است در زندان بسر می برد، چهار ماه پیش نیز در اعتراض به حکم ناعادلانه اعدام که همزمان برای وی و هیوا بوتیمار فعال مدنی از سوی دادگاه انقلاب مریوان صادر شد، دست به اعتصاب غذا زد.
اعتصاب غذای طولانی بوتیمار و حسنپور در اعتراض به حکم غیر انسانی اعدام و شرایط اسفبار حبس با بی توجهی کامل مقامات و مسئولین ایران و در حین حال با حمایتهای گسترده جهانی مواجه بود.
این دوفعال کرد بنابه درخواست خانواده، گزارشگران بدون مرز، وکلا و سازمانهای حقوق بشری برخلاف میل خود به اعتصاب غذای خود پایان دادند.
شرایط هیوا بوتیمار که حکم اعدام وی همزمان با تائید حکم اعدام حسن پور از سوی دیوان عالی کشور نقض شد در بند نظام زندان سنندج با شرایط عدنان تفاوتی ندارد.
گزارشهای منتشره از خانواده این دو فعال کرد حاکیست هیوا و عدنان در اثر اعتصاب غذای طولانی، شرایط بد نگهداری و عدم دسترسی آنها به پزشک و بهداری در زندان، دچار ریزش شدید موی سر شده اند.
همچنین گفته میشود که بوتیمار دچار افسردگی شده و تاکنون کسی نتوانسته است در آن شرایط خبر فوت پدر وی را به اطلاع ایشان برساند.
از سوی دیگر خانواده عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار به نحوه ملاقات با فرزندانشان و همچنین وضعیت آنها اعتراض کرده اند.
این در حالیست که آقای صالح نیکبخت وکیل مدافع عدنان حسنپور و هیوا بوتیمار نیز تائید حکم اعدام عدنان را غیرقانونی و غیر انسانی خوانده است.
نیکبخت گفته است هر منصفی میداند که اتهامات نسبت داده شده به عدنان حتی اگر صحت داشته باشد از مصادیق محاربه و نهایتاً حکم اعدام نیست.
وی می افزاید با توجه به قانون اصلاحی دادگاههای انقلاب و عمومی در ایران به تائید این حکم اعتراض میکند.
همچنین خانواده های حسن پور و بوتیمار گفته اند که قاضی صدور کننده حکم بدوی، اجازه بررسی مجدد پرونده هیوا و عدنان را به وکلای آنها آقایان محمد صالح نیکبخت و سیروان هوشمندی را نداده است.
آنها نسبت به این مسئله اعتراض کرده و اعلام کرده اند که مقامات و مسئولین با بی توجهی و برخوردهای غیر قانونی که در پیش گرفته اند درصدد از بین بردن فرزندانشان هستند.
همچنین خانوادها اعلام کرده اند به رغم اینکه تلاشهای وکلا از موکلینشان کاملاً قانونی و برپایه ضوابط حقوقی و قضایی بوده است اما برخورد مقامات به گونه ای دیگر است و حتی اجازه دیدار وکلا با عدنان و هیوا را نیز ممنوع کرده اند.
آنها ضمن ابراز نگرانی از اینگونه برخوردهای غیرانسانی و مغایر با موازین زندانی و حق شهروندی گفته اند که این شرایط موجب شده است که وکلا هیچ اطلاعی از اعتصاب غذای عدنان نداشته باشند.
عدنان حسن پور عضو شورای نویسندگان هفته نامه کردی - فارسی آسو چاپ سنندج بود که دو سال پیش توقیف شد.
وی همچنین با چندین مجله و هفته نامه دیگر از جمله، رافه، روت، زریبار، تریفه، همکاری داشته و مقالاتی را در باب سکولاریزم، عقلانیت، دمکراسی و حقوق بشر به چاپ رسانده است.
حسنپور همچنین علاوه بر اینها فعالیتهای فرهنگی زیادی را از طریق برگزاری جشنواره و کنگره برای شخصیتها و در زمینه های مختلف در انمجن ادبی فرهنگی مریوان، کانون علمی رونان و نهادهای دیگر فرهنگی و مدنی…داشته است.
هیوا بوتیمار نیز از اعضای هیات مدیره سازمان غیر دولتی فعال در زمینه زیست محیطی بنام ” انجمن سبز چیا” و همچنین گزارشگر نشریه این انجمن و مدیر کمیته اجرایی آن بود.
منبع خبر: خورهه لات نیوز

(اینجانظر بدهید)