انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر ایران                                                                                       بازگشت به صفحه اصلی


فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی
گزارش ماهانه(دی 1386) در مورد نقض گسترده، مستمر و برنامه ریزی شده حقوق بشر در ايران

نهادهای مدافع حقوق بشر !
ايرانيان مدافع حقوق بشر !

در اين گزارش بخش بسيار کوچکی از موارد نقض حقوق بشر در ايران را که توسط اين شبکه گرد آوری شده است به اطلاع می رسانيم:

بین المللی:
1 ـ دیده بان حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرد، حکومت ایران با اتکا به "قوانین امنیتی" که بطور وسیعی تعریف شده اند، تقریبا هر نوع ابزار علنی دگر اندیشی را سرکوب می کند. این حکومت با استفاده از قوانین یاد شده افراد دستگیر شده را بدون اتهام و دسترسی به وکیل مشمول حبس های انفرادی و طولانی مدت می کند. این گزارش 51 صفحه ای که بنام "شما هرکسی را به هردلیلی می توانید بازداشت کنید، ایران سرکوب فعالان مستقل را وسیعتر می کند" منتشر شده است. این گزارش بطور مستند به بررسی افزایش دامنه و تعداد افراد و فعالیتهایی می پردازد که طی دو سال گذشته تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند. مدیر بخش خاور میانه دیده بان حقوق بشر می گوید:" قوانین متعددی در ایران به حکومت پوشش لازم برای سرکوب هرنوع فعالیت مسالمت آمیزی که از نگاه منتقد به سیاستهایشان است را می دهد". وی در ادامه می افزاید: " مسئولین می توانند حقوق اولیه مردم را پایمال کنند و همچنان ادعا نمایند که اقداماتشان قانونی است". قوانین مبهم امنیتی ایران به حکومت اجازه می دهد افراد را به خاطر تجمع، تشکل و فعالیت های سیاسی مسالمت آمیز بطور خود سرانه سرکوب و تنبیه کند.(دیده بان حقوق بشر 17/10/86)

2 ـ وزرات امور خارجه آلمان خواهان توقف مجازاتی مانند سنگسار و همه نوع اعدام در ایران شده است. مارتین یگر سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان به نقل از فرانک اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان خاطر نشان می کند: " در نشستهای گذشته با مقامات ایرانی مابطور مشخصی اشاره کرده بودیم که این رفتار را اشتباه می دانیم. در گفتگوهای آتی نیز بر این نکته پا فشاری می کنیم که چنین اعمالی نباید صورت بگیرند". سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان تائید کرد قصد ایران برای عدم اجرای این قانون را کافی نمی داند. وی افزود: اجرای احکامی مانند سنگسار یا حلق آویز مجرم در ملاء عام اعمالی منزجر کننده اند و اجرای آنها باید متوقف شود.
(رادیو دویچه وله 24/10/86)

3 ـ سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی مقامات ایران را به لغو اعدام به وسیله سنگسار و توقف فوری این عمل وحشتناک که مشخصا برای افزایش رنج قربانیان طرح ریزی شده است، فراخواند. این سازمان از مقامات ایران خواست که قانون مجازات کشور را لغو و یا اصلاح کنند. در گزارش عفو بین الملل آمده است که 9 زن و 2 مرد در زندانهای ایران در انتظار حکم سنگسار بسر می برند.(رادیو فردا 25/10/86)

4 ـ سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد دولت ایران موظف است در رابطه با مرگ ناگهانی ابراهیم لطف اللهی دانشجوی دانشگاه پیام نور در زندان سنندج و دکتر زهرا بنی یعقوب در زندان همدان تحقیق کند. در هر دو مورد مقامات رسمی علت مرگ را خودکشی اعلام کرده اند. نایب رئیس بخش خاورمیانه سازمان گفت: مرگ ناگهانی دو جوان ظاهرا سالم در زندان بشدت نگران کننده است و دولت ایران با سرعتی که در خودکشی دانستن این مرگ ها به خرج می دهد فقط به نگرانی ما می افزاید.(دیده بان حقوق بشر 29/10/86)

دانشجويان بازداشت:
5 ـ میثم مهرابیان و علی قادری دانشجویان عضو جبهه ملی ایران توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند، از محل نگهداری آنها اطلاعی در دست نیست.(ادوار نیوز 13/10/86)

6 ـ ناصر زرافشان وکیل دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب زندانی خبر بازداشت عابد توانچه فعال دانشجویی را تایید کرد . ( وبلاگ دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب 24/10/86)

7 ـ مرتضی اصلاحچی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی ، بیتا صمیمی زاد دانشجوی دانشگاه امیرکبیر ، آناهیتا حسینی دانشجوی دانشگاه تهران ، محمد پور عبدالله دانشجوی دانشگاه تهران ، سروش ثابت دانشجوی دانشگاه شریف ، ساناز الهیاری خواهر مهدی الهیاری دانشجوی در بند ، سروش دشتستانی، امین قضایی ، بیژن صباغ ، کاوه عباسیان ، مرتضی خدمتی لو و بهزادباقری از فعالین دانشجویی توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند . (کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر 25/10/86)

8 ـ حبیب الله لطیفی اهل سنندج ، دانشجوی دانشگاه آزاد ایلام بیش از 70 روز است که در وضعیت نامعلومی در بازداشت بسر می برد، هفته گذشته قرار بازداشت وی برای دو ماه دیگر تمدید شد. نامبرده تحت شدید ترین شکنجه ها قرار دارد و جان وی در خطر می باشد. وی بمدت دو روز به صورت وارونه از سقف آویزان شده و بارها طی بازجویی بر اثر فشارهای وارده بیهوش شده است. ملا ولی، عربیان و ده ده جانی از بازجویان این دانشجو می باشند.(امیرکبیر 27/10/86 )

دانشجويان: احضار و بازجویی
9 ـ ناهید افراسیابی، سحر یزدانی، اسماعیل جلیل وند و حمدالله نامجوی دانشجویان دانشگاه شیراز جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شدند. گفتنی است این دانشجویان چندی پیش نیز در جریان اعتراض به بازداشت یونس میر حسینی ، به اداره اطلاعات شیراز احضار شده بودند.(امیر کبیر 11/10/86)

10 ـ سامان فیروزی، مسعود قربانی نژاد، سید مهدی چاووشیان و مسعود نظری فر دانشجویان دانشگاه شاهرود در آستانه ی امتحانات جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شدند.(ایسنا 11/10/86)

11 ـ میلاد عزیزی و حافظ رستمی دانشجویان دانشگاه تهران به اتهام شرکت در تجمع اعتراضی 21 آذر در اعتراض به بازداشت میلاد عزیزی جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شدند. در حالی که تجمع 21 آذر در اعتراض به بازداشت 4 روزه میلاد عزیزی صورت گرفته و اساسا این دانشجو در تجمع شرکت نداشته ، مشخص نیست بر اساس چه دلایلی وی را احضار و متهم به شرکت در تجمع نموده است.
(کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر 13/10/86)

12 ـ امیر حسین نوربخش، عادل تاعلی و محمد میزبان دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شدند.(امیر کبیر 16/10/86)

13 ـ سحر رضازاده ، احسان دولت شاه ، آرش پهلوان ، علی هاشمی و کیوان امام وردی دانشجویان دانشگاه تهران جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شدند. ( ادوارنیوز 16/10/86 )

14 ـ سید علی هاشمی عضو شورای مرکزی و دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشکده ادبیات و کیوان امام وردی دبیر شورای صنفی و دبیر جامعه فرهنگی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به اتهام شرکت در تجمعات 18و 21 آذر در دانشگاه تهران جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شدند.(امیر کبیر 16/10/86)

15 ـ بابک زمانیان عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به اتهام اقدام علیه امنیت ملی جهت محاکمه به شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران احضار شد . (امیرکبیر 20/10/86)

16 ـ سارا کرمانیان و زینب پیغبرزاده ، دو فعال دانشجوی دانشگاه تهران ، جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شدند . پیش از این زینب پیغبرزاده حکم قطعی دو ترم محرومیت از تحصیل دریافت کرده بود .
(امیر کبیر 24/10/86)

دانشجویان محاکمه:
17 ـ محمد ورزنده دانشجوی سابق دانشگاه تهران به اتهام اقدام علیه امنیت کشور ، شرکت در تجمعات غیرقانونی و برهم زدن نظم در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد . (ایسنا 03/10/86)

دانشجويان: احکام صادر شده
18 ـ یک دختر دانشجو بنام علوی مدیر مسئول نشریه دانشجویی « هرگز » به معنای باران در دانشگاه یاسوج مورد ضرب وشتم قرار گرفت . (امیرکبیر2/10/86)

19 ـ عبید زارعی دانشجوی سنندجی به اتهام اخلال در نظم در دانشگاه و همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون در دادگاه انقلاب سنندج به یکسال حبس تعلیقی محکوم شد . (موکریان نیوز 4/10/86)

20 ـ پنج دانشجوی دانشگاه شاهرود در کمیته انضباطی محکوم شدند. مدت محکومیت دانشجویان به این شرح است: فرخنده بختیار زاده یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات ، علی قلی زاده دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات ، اشکان مدنی دو ترم محرومیت از تحصیل بدون احتساب سنوات، فهیمه میر لوحی و جواد صفدری به توبیخ کتبی با درج در پرونده محکوم شدند.(ایسنا 11/10/86)

21 ـ الهام السادات موسوی ، مجتبی نظری ، امین خسروی و محسن موسوی دانشجویان دانشگاه یاسوج به علت اعتراض به ضرب و شتم یک دانشجوی دختر ،جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شدند. این دانشجویان از سوی معاونت دانشجویی دانشگاه تهدید به دو ترم تعلیق از تحصیل شده اند. حراست دانشگاه در اقدامی، خانواده های این دانشجویان را به دانشگاه فراخوانده و از آنها خواسته اندکه به فرزندانشان اجازه ی فعالیت سیاسی ندهند.(ایسنا 11/10/86 )

22 ـ کورش جنتی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده اقتصاد، آیدین اخوان از اعضای سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده اقتصاد و مازیار سمیعی در کمیته انضباطی هر کدام به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند.(کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت 12/10/86)

23 ـ سلمان یزدان پناه دانشجوی دانشکده حقوق دانشگاه تهران به اتهام شرکت در تجمع اعتراضی به دلیل صدور حکم حبس برای سه دانشجوی دانشگاه امیر کبیر ، با شکایت علیرضا رهایی رئیس دانشگاه امیر کبیر ، در کمیته انضباطی دانشگاه تهران به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد.این در حالی است که این فعال دانشجویی ، پیش تر نیز به دلیل سازماندهی اعتراضات دانشجویی دانشگاه تهران به حضور محمود احمدی نژاد در این دانشگاه به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم گردیده بود.
(کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر 13/10/86)

24 ـ رضا نگهداری دانشجوی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، به اتهام برگزاری تجمع غیر قانونی در کمیته انضباطی دانشگاه تهران به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد.(امیر کبیر 14/10/86)

25 ـ نجمه موسوی، فاطمه معصومی، رضا جعفریان، سیروس محمدی، وهاب کریمی نژاد و ساسان منبری دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان در کمیته انضباطی به توبیخ کتبی و درج در پرونده محکوم شدند. (ایسنا 16/10/86)

26 ـ محسن خسروی ، حسن حسینی، محمود هادی پور، حسام سعیدی ، وحید زارع و دو دانشجوی دیگر از دانشجویان فنی و مهندسی دانشگاه باهنر کرمان به اتهام توهین به مقدسات ملی و میهنی در کمیته انضباطی مجموعا به 14 ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شدند. این دانشجویان از دست اندرکاران برگزاری مراسم جشنی با مجوز دانشگاه بوده اند.(امیر کبیر 16 /10/86)

27 ـ فاطمه معصومی، امین نظری سیاوش حاتم ، رضا جعفریان ، پوریا شریفیان، ساسان منبری، سیروس محمدی، وهاب کریمی نژاد ،مهدی جمالوند و محمد صیادی از اعضای مجمع عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان به جرم شرکت در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران به توبیخ کتبی و درج در پرونده محکوم شدند.(بوعلی سینا 16/10/86)

28 ـ امین نظری ، سیاوش حاتم ، محمد صیادی و مهدی جمالوند از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان به اتهام توهین به نظام و اقدام برای براندازی به حکم کمیته انضباطی به یک ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شدند.(ایسنا 16/10/86)

29 ـ مازیار معصومی، ارسلان صادقی دانشجویان دانشگاه اصفهان در کمیته انضباطی هرکدام به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند. همچنین علی رهنما و علیرضا داودی به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند.(امیر کبیر 16/10/86)

30 ـ تینا حسینی از دانشجویان طیف چپ دانشگاه فردوسی مشهد به اتهام عدم رعایت کامل حجاب اسلامی، استفاده از لوازم آرایشی و فعالیت سیاسی در کمیته انضباطی به یک ترم محرومیت معلق از تحصیل محکوم گردید.(وبلاگ دانشجویان آزادی خواه و برابرای طلب 18/10/86)

31 ـ محمد کریم آسایش دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران به علت شرکت در تجمعی به مناسبت روز جهانی زن و فعالیت در کارزار دفاع از کارگران زندانی در کمیته انضباطی به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد. همچنین حمید ملک زاده به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم گردید. (وبلاگ آوای دانشگاه 18/10/86)

32 ـ بیش از 30 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اتهام شرکت در میهمانی مختلط و عدم رعایت شئونات اسلامی در کمیته انضباطی محکوم شدند . احکام دانشجویان شامل یک ترم محرومیت مشروط از تحصیل ، محرومیت از امکانات رفاهی دانشگاه تا پایان تحصیلات ، توبیخ کتبی با درج در پرونده ، و تذکر کتبی با درج در پرونده می باشد . (امیرکبیر 23/10/86)

33 ـ مهدیه گلرو ، نگین فرازمند ، عسل اخوان ، شیما فرزادمنش ، امیر یعقوب علی ، کورش جنتی و علیرضا موسوی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به کمیته انضباطی احضار شدند .این دانشجویان ترم گذشته تعلیق و ممنوع الورود بوده و دوره محرومیت خود را سپری می کردند . همچنین فرهنگ اسلامی ، امیر حسین ایرجی ، مازیار سمعیی ، آیدین اخوان و سلیمان محمدی به کمیته انضباطی احضار شدند . محمدی به دو ترم محرومیت از تحصیل ، اخوان یک ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شدند. (امیرکبیر 23/10/86)
34 ـ خانم روزیتا تشکر بعد از قبولی در آزمون سال 85 دانشگاهها، در رشته مترجمی زبان دانشگاه پیام نور واحد دولت آباد اصفهان، در مهر همان سال پذیرفته می شود و بمدت سه هفته اجازه حضور در کلاس را پیدا می کند. اواسط آبان ماه خانم تشکر به حراست دانشگاه پیام نور منطقه سه اصفهان احضار و تنها به دلیل اعتقاد به آیین بهائیت از دانشگاه اخراج می شود. نامبرده بعد از اخراج نامه نگاریهای زیادی را به سازمانهای دولتی از قبیل دانشگاه پیام نور ، سازمان سنجش، وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، حراست کل وزارت علوم و دیوان عدالت اداری شکایت می کند که باز هم بی نتیجه می ماند.
(فعالان حقوق بشر در ایران 26/10/86)

35 ـ آرش پاکزاد دانشجوی دانشگاه بابلسر که در روز 12 آذر توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت شده بود . با قرار وثیقه 20 میلیون تومانی از زندان آزاد شد، همچنین روزبهان امیری دانشجوی دانشگاه تهران که در روز 13 آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود با قرار وثیقه از زندان آزاد شد . (امیرکبیر 26/10/86)

36 ـ امیر مهرزاد دانش آموز 17 ساله ای که در روز 13 آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود با قرار وثیقه 80 میلیون تومانی از زندان آزاد شد . وی به مدت 45 روز در سلول انفرادی بند 209 زندانی بود .
(کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر 26/10/86)

37 ـ برای دانشجویان بازداشت شده در آذرماه وثیقه های سنگین از 30 تا 100 میلیون تومان صادره شده است.با گذشت بیش از 45 روز از بازداشت دانشجویان طیف چپ از سوی دادگاه انقلاب به خانواده دانشجویان گفته شده که جهت تهیه وثیقه برای دانشجویان اقدام کنند. تعدادی از مبالغ تعیین شده جهت وثیقه به این شرح است: انوشه آزادبر 30 میلیون تومان، الناز جمشیدی 100 میلیون تومان، نسیم سلطان بیگی 50 میلیون تومان، محسن غمین 80 میلیون تومان و میلاد عمرانی 100 میلیون تومان.(کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر 27/10/86)

قتل دانشجو براثر شکنجه در زندان:
38 ـ ابراهیم لطف اللهی27 ساله دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام نور سنندج، زیر شکنجه بازجویان اداره اطلاعات سنندج کشته شد. امیری معاون دادستان سنندج و مهدی مولا ولی با نام مستعار"هاتفی" جانشین رئیس اطلاعات سنندج و مسئول گزینش وزارت اطلاعات در استان کردستان از مسئولین بازجویی این دانشجو بوده اند. ابراهیم لطف اللهی دانشجوی ترم هفت دانشگاه بدستور شعبه سوم بازپرسی سنندج بعد از خروج از جلسه امتحان در روز یکشنبه16/10/86 بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده بود. پس از گذشت 9 روز از بازداشت نامبرده، سه شنبه شب 25 دیماه از اداره ستاد خبری سنندج به خانواده این دانشجو اطلاع می دهند برای گرفتن جنازه او به گورستان سنندج مراجعه کنند.خانواده لطف اللهی به گورستان سنندج مراجعه می کنند تا جنازه را تحویل بگیرند به آنها می گویند: "ما جنازه را دفن کردیم و احتیاجی به شما نیست" پس از آن ، مسئولین امنیتی برای جلوگیری از پخش این خبر خانواده ابراهیم لطف اللهی را تحت فشار قرار می دهند.(امیر کبیر 27/10/86)

فیلتر کردن سایتهای خبری، جلوگیری از برگزاری مراسم و منحل کردن نهادهای مدنی:
39 ـ نهادهای امنیتی از برگزاری نماز عید قربان از سوی نیروهای نواندیش دینی به امامت محسن کدیور در حسینیه ارشاد جلوگیری کردند . (میزان نیوز /10/86)

40 ـ فعالیت های انجمن اسلامی دانشجویان علوم و فنون دریایی خرمشهر به علت دعوت از عبدالله مومنی برای سخنرانی بدستور هئیت نظارت بر دانشگاه برای مدت 6ماه تعلیق گردید . (ادوارنیوز 4/10/86)

41 ـ بدستور نیروی انتظامی و فرمانداری اهواز از برگزاری مراسم شب یلدا و جشن غدیر توسط جبهه مشارکت ایران اسلامی در اهواز جلوگیری بعمل آمد.(نوروز 10/10/86)

42 ـ ماموران امنیتی از برگزاری آیین آمرزشخواهی جبهه ملی ایران برای بی نظیر بوتو در مسجد ولیعصر تهران جلوگیری بعمل آوردند.(جبهه ملی ایران 12/10/86)

43 ـ وبلاگ « تا آزادی باقی » که از آغاز بازداشت عماالدین باقی از سوی برخی دوستان وی طراحی و راه اندازی شده بود ، فیلتر شد. این وبلاگ از معدود پایگاههای اطلاع رسانی در باره وضعیت باقی در طول بیش از 85 روز بازداشت وی بخصوص در روزهای حبس در زندان انفرادی و ایام بیماری بود. مطبوعات و رسانه های چاپی عملا از بازتاب گسترده وضعیت نامبرده منع شده اند و همین اطلاع رسانی محدود در باره او از سوی روزنامه ها نیز با اعتراض و واکنش نهادهای قضایی و امنیتی مواجه شده است. ( نوروز15/10/86)

ضرب و شتم روزنامه نگاران:
44 ـ مهدی حیدری سرپرست روزنامه « اعتماد ملی » در ایلام توسط 5 نفر مورد ضرب وشتم قرار گرفت و در پی آن به وسیله پیغام هایی تهدید به مرگ شد.(نوروز 1/10/86)

45 ـ نیروهای امنیتی لباس شخصی و بسیج به دفتر روزنامه «تحلیل روز» چاپ شیراز حمله کردند. در این هجوم روزنامه نگاری بنام محمد حسن شلتوکی را از ناحیه گونه مجروح و به بیمارستان منتقل گردید.(نوروز 11/10/86)
مطبوعات: توقیف شده
46 ـ امتیاز هفته نامه « مهر زنجان » به مدیر مسئول غلامحسین جلیل خانی به اتهام تشویش اذهان عمومی به قصد تبلیغ علیه نظام با شکایت سپاه پاسداران زنجان و مدیر کل اطلاعات استان بدستور هئیت نظارت بر مطبوعات لغو گردید.(وبلاگ بوی کاغذ 1/10/86)

47 ـ امتیاز هفته نامه « کرفتو » به مدیر مسئولی لیلا مدنی چاپ سنندج پس از انتشار 62 شماره با شکایت اداره اطلاعات ، فرماندهی نیروی انتظامی ، اطلاعات نیروی انتظامی و اداره عملیات پلیس امنیت عمومی استان کردستان بدستور معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لغو گردید. لیلا مدنی مدیر مسئول ، بهزاد خوشحالی و انور ساعد موچشی از اعضای شورای سردبیری بارها از سوی ماموران امنیتی مورد تهدید قرار گرفته بودند. همچنین آکو کردنسب و کاوه جوانمرد خبرنگاران این نشریه دوران محکومیت خود را در زندان می گذرانند. ( امیر کبیر 8/10/86 )

مطبوعات: احضار روزنامه نگاران
48 ـ علی قنبری مدیر مسئول نشریه « زاگرس » و مرتضی لطفی مدیر مسئول اسبق روزنامه « کار و کارگر» به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی ، افتراء ، توهین و نشر مطالب خلاف واقع جهت محاکمه به شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران احضار شدند.(ایسنا 8/10/86)

49 ـ حمیدرضا زاهدی گورابی مدیر مسئول روزنامه توقیف شده « دوران امروز » به اتهام نشراکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و انتشار مطالب خلاف واقع با شکایت مدعی العموم جهت بازجویی به شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران احضار شد.( ایسنا 10/10/86 )

50 ـ هاشم هدایتی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران و مدیر مسئول نشریه «هاوار» چاپ کردستان به اتهام چاپ اخبار ضد امنیتی با شکایت نیروی انتظامی جهت بازجویی به دادگاه احضار شد. پیش از این نامبرده بدلیل شکایت استانداری کرمانشاه در دادگاه مورد بازجویی قرار گرفته بود.(امروز 12/10/86)

51 ـ مدیر مسئول روزنامه "اقتصاد پویا" با شکایت شرکت تعاونی مسکن و سازمان نظام پزشکی جهت محاکمه به شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران احضار شد.(ایسنا 16/10/86)

52 ـ قلی شیخی مدیر مسئول روزنامه"توسعه" به اتهام نشر مطالب خلاف واقع جهت محاکمه به شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران احضار شد.(ایسنا 30/10/86)

53 ـ سید مسعود فخری طباطبایی مدیر مسئول ماهنامه" سینمای امروز" به اتهام استفاده ابزاری از افراد و تصاویر، اشاعه منکرات از طریق انتشار عکس، تصویر و مطالب خلاف عفت عمومی جهت محاکمه به شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران احضار شد.(ایسنا 30/10/86)

مطبوعات: بازجویی روزنامه نگاران
54 ـ انور شکیب انصاری مدیر مسئول هفته نامه « بوتک » به اتهام افترا ، توهین و تشویش اذهان عمومی با شکایت نماینده دهلران ، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی ، فرمانداران دهلران و آبدانان و مشاور استاندار ایلام در شعبه سوم بازپرسی دادسرای ایلام مورد بازجویی قرار گرفت و با قید ضمانت آزاد شد . ( ایسنا 5/10/86)

مطبوعات: محاکمه روزنامه نگاران
55 ـ الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه « اعتماد » در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی شهرابی فراهانی محاکمه شد . (ایسنا 2/10/86)

56 ـ مجید قاسمی مدیر مسئول روزنامه توقیف شده « نسیم صبا » به اتهام مطالب خلاف واقع ، اهانت به دین مبین اسلام ، تبلیغ علیه نظام ، انتشار تصاویر و عکس خلاف عفت عمومی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی با شکایت مدعی العموم ، هئیت نظارت بر انتخابات و ... در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی شهرابی فراهانی محاکمه شد . (ایسنا 2/10/86)

57 ـ سید مرتضی سجادیان مدیر مسئول روزنامه « کارگزاران» به اتهام افتراء با شکایت اسفندیار رحیم مشائی معاون رئیس جمهور در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی شهرابی فراهانی محاکمه گردید. (ایسنا 16/10/86 )

58 ـ ناصر حسینی آشتیانی مدیر مسئول هفته نامه « بسوی افتخار» به اتهام افتراء ، توهین و نشراکاذیب در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی شهرابی فراهانی محاکمه گردید. (ایسنا 16/10/86 )

59 ـ مسعود حیدری مدیر عامل سابق خبرگزاری ایلنا به اتهام نشر اکاذیب با شکایت وزارت کار و امور اجتماعی در شعبه 1059 دادگاه عمومی تهران محاکمه شد . ( آفتاب 23/10/86)

60 ـ فاطمه سلمانی مرادی مدیر مسئول ماهنامه"جایزه" به اتهام استفاده ابزاری در طرح روی جلد با نیت جذب مشتری و فروش بیشتر با شکایت مدعی العموم بصورت غیابی در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی شهرابی فراهانی محاکمه شد.(ایسنا 30/10/86)

مطبوعات: احکام صادر شده توسط دادگاه ها
61 ـ ابوالفضل عابدینی خبرنگار سرویس اقتصادی روزنامه"بهار خوزستان" به اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب در شعبه 3 دادگاه انقلاب اهواز به 6 ماه حبس تعزیری و 6 ماه حبس تعلیقی محکوم شد.
(فعالان حقوق بشر در ایران 18/10/86)

اخبار مربوط به فعالین سیاسی، فرهنگی و اجتماعی:
62 ـ محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اعلام کرد تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در رابطه با تعلیق مجازات اعدام را ما نمی پذیریم . لاریجانی خاطر نشان کرد : در کشور ما به لحاظ برهان حقوقی ، مسئله اعدام ، مسئله مردودی نیست و مورد قبول بسیاری از حقوقدانان است ، از لحاظ شرعی نیز در موارد مختلفی ، حکم اعدام را به ویژه در قصاص داریم . (ایسنا 2/10/86)

63 ـ پوریا حاجی زاده همسر رویا طلوعی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر به شعبه 4 اجرای احکام کیفری دادگاه عمومی و انقلاب سنندج احضار شد. حاجی زاده باید ظرف مدت 20 روز همسرش رویا طلوعی را جهت اجرای حکم 6 سال حبس تعزیری به دادگاه معرفی نماید. در غیر اینصورت وثیقه معادل 100 میلیون تومانی که برای آزادی این فعال حقوق بشر سپرده شده ، به نفع دولت جمهوری اسلامی ضبط خواهد شد.
(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 29/10/86)

احضار فعالین سیاسی، فرهنگی و اجتماعی:
64 ـ طاهر مهدوی چیزیق ، یوسف لطفی حق ، خسرو درخش ، محمد علی جوادی ، مهدی افسری و جواد کنعانی از فعالین سیاسی حرکت ملی آذربایجان جهت محاکمه به دادگاه انقلاب تبریز احضار شدند . این شش نفر سال گذشته بازداشت شده بودند و پس از یکماه حبس با قرار وثیقه 40 میلیون تومانی آزاد شدند.
(امیرکبیر 1/10/86)

65 ـ شهین محمدی شهروند سنندجی به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزسیون جهت بازجویی به دادگاه انقلاب سنندج احضار شد.(موکریان نیوز 10/10/86)

66 ـ حسین پر کایی شهروند سقز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به شعبه اول دادگاه انقلاب سقز احضار شد. وی در سال 84 مدتی در بازداشت بسر برد و سپس با وثیقه 50 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 28/10/86)

67 ـ سروه محمدی فعال حقوق بشر و برادرش غفور محمدی جهت بازجویی به اداره اطلاعات شهر مهاباد احضار شدند. (فعالان حقوق بشر 27/10/86)

بازداشت فعالین سیاسی فرهنگی و اجتماعی:
68 ـ منصوری جدی به جرم داشتن گرایش چپ و دفاع از مطالبات ملی و مبارزات مردم آذربایجان توسط نیروهای امنیتی در اردبیل بازداشت شد . وی دبیر اخراجی می باشد و مدت 10 سال بعنوان اسیر جنگی در زندانهای عراق بسر برده است . (اخبار روز 04/10/86)

69 ـ "عفت قواعدی" مادر هانی خواندار به جرم مصاحبه با رسانه های خارج از کشور بدستور نمازی قاضی دادگاه انقلاب بازداشت شد و منزل وی مورد تفتیش قرار گرفت. فرزند وی نه ماه است که در زندان بسر می برد و از حدود شش ماه پیش هیچگونه تماس تلفنی با منزل برقرار نکرده است ودادگاه انقلاب از دادن ملاقات خودداری می کند.(کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر 10/10/86)

70 ـ سید مهدی شیبانی 46 ساله از زندانیان سیاسی دهه 1360 در تاریخ 27 آذر 1386 هنگامی که عازم محل کار خود بود در خیابان پیروزی توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت گردید. سید حسین شیبانی برادر نامبرده از زندانیان سیاسی بود که در دهه 1360 اعدام گردید.(فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران15/10/86)

71 ـ احمد جواهری ، فاطمه جواهری ، چیا جواهری و رابعه قبادی توسط نیروهای اطلاعاتی و انتظامی کرمانشاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شدند . تمامی وسایل این خانواده از قبیل رایانه ، تلویزیون و ... توسط مامورین اطلاعاتی تخریب گردید . (فعالان حقوق بشر 19/10/86)

72 ـ فرهاد حاج میرزایی از فعالان مدنی شهر سنندج و از شرکت کنندگان در مراسم روز جهانی کارگر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد . ( انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر 22/10/86)

73 ـ فاطمه گفتاری ، مادر یاسر گلی ، دانشجوی زندانی به دستور بازپرسی شعبه 4 دادگاه انقلاب سنندج بازداشت شد . دلیل بازداشت وی اطلاع رسانی پیرامون وضع پسر زندانی اش می باشد . پیش از این نیروهای امنیتی ، صالح گلی ، همسر فاطمه گفتاری و پدر یاسر گلی را هم بازداشت کرده بودند و وی با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود . یاسر گلی دبیر سابق اتحادیه ی دموکراتیک دانشجویان کرد و دانشجوی ستاره داری است که از 3 ماه پیش در بازداشت بسر می برد . وی 3 ماه در سلول انفرادی سنندج در بازداشت بود و اخیرا به بند عمومی زندان سنندج منتقل شده است .( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 24/10/86)

74 ـ بیتا نقاشیان از اعضای فعالان حقوق بشر در ایران از تاریخ 13 آذر و پس از شرکت در تجمع اعتراضی دانشجویان ناپدید گردیده است . این فعال مدنی که در حوزه حقوق زنان و روزنامه نگاری نیز دارای سابقه فعالیت می باشد و در حال حاضر در حال تحصیل در رشته مترجمی زبان فرانسه می باشد بیش از 45 روز است که ناپدید گردیده است . ( فعالان حقوق بشر در ایران 25/10/86)

75 ـ یک شهروند مریوان بنام آزاد رحمانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردید . ماموران اطلاعاتی منزل وی را مورد تفتیش قرار دادند. نامبرده پس از چند روز با سپردن قرار وثیقه 10 میلیون تومانی از زندان مریوان آزاد شد. (انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر 27/10/86)

فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی: احکام صادره شده توسط دادگاه ها
76 ـ دکتر محمد حسن (حسام) فیروزی 35 ساله فعال حقوق بشر به علت معالجه احمد باطبی به اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه 6 دادگاه انقلاب و شعبه 21 دادگاه تجدید نظر به 6 ماه حبس تعزیری و 6 ماه حبس تعلیقی محکوم شد . ( امیر کبیر 4/10/86)

77 ـ ابراهیم جعفرزاده به اتهام تبلیغ علیه نظام در دادگاه شهرستان خوی و با تایید دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی به یک سال حبس تعزیری و دو سال اقامت اجباری در برازجان محکوم شد . ( ایسنا 5/10/86)

78 ـ سید محمد رضا فقیهی وکیل مدافع عباس لسانی اعلام کرد: موکلش برای تحمل یک سال حبس از زندان اردبیل به زندان شهرستان اهر منتقل گردید. عباس لسانی از سوی دادگاه جزایی اردبیل به 18 ماه حبس محکوم شده و از سوی دادگاه انقلاب کلیبر به یکسال حبس محکوم شده است.(ایسنا 12/10/86)

79 ـ یوسف مصطفی لو دبیر دبیرستانهای شهر ری به اتهام شرکت در تحصن غیر قانونی فرهنگیان ، تحریک و تشویق به خودداری از حضور در کلاس درس و قرائت اطلاعیه غیر قانونی کانون صنفی معلمان به 3 ماه انفصال از خدمت محکوم شد.( امیر کبیر 16/10/86 )

80 ـ علی پور سلیمان عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران و از بازداشت شدگان اسفندماه سال گذشته مقابل مجلس شورای اسلامی به اتهام شرکت در تجمع غیرقانونی ، اقدام علیه امنیت ملی ، درگیری و تمرد از دستور پلیس در شعبه 15 دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعلیقی محکوم شد . ( ایسنا 24/10/86)

81 ـ علیرضا هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران به اتهام شرکت در تجمعات اسفند 85 در شعبه دادگاه تجدید نظر استان تهران به 3 سال حبس تعزیری محکوم شد . (نوروز 26/10/86)

اخبار مربوط به زندانيان سياسی:
82 ـ دادسرای انقلاب از پذیرفتن مسئولیت بازداشت سعید حبیبی، عضو کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر خود داری کرد. از طرف دادسرای انقلاب به پدر سعید حبیبی گفته شده که چنین شخصی از سوی این نهاد بازداشت نشده است. دستگیری سعید حبیبی در حالی از سوی دادگاه انقلاب تکذیب می شود که ماموران وزارت اطلاعات در همان روز بازداشت(11 آذر) با حکم دادستانی به منزل نامبرده مراجعه و اقدام به تفتیش و ضبط وسایل و دست نوشته های شخصی وی نمودند.(کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر 1/10/86)

83 ـ محمد صدیق کبود وند رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان طی نامه ای سرگشاده اعلام کرد: بدان دلیل که در دفاع از حقوق بشر عزمی راسخ داشته و دارم، از شش ماه پیش تاکنون با احکام زور مدارانه و غیر عادلانه در زندان انفرادی تحت فشار، آزار و شکنجه های روحی و روانی و رفتارهای تحقیر آمیز قرار دارم و طی این مدت تمامی حقوق فردی، مدنی و انسانی ام را سلب نموده اند. وی افزود: ما بعنوان "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" در سه سال گذشته در امنیتی ترین شرایط و مناطق این سرزمین و در فضای خفقان آور و پر از رعب و وحشت و در سایه آپارتاید رسانه ای ـ خبری هیئت حاکمه بدون کمترین امکانات، به دفاع از حقوق انسانهای ستم دیده پرداختیم و امروز که چنگهای آهنین، گلوی این سازمان کوچک مردمی را میفشارد ما می توانیم بگوییم که این سازمان مستقل ترین و معتبر ترین سازمان غیر دولتی و مدنـی ـ اجتماعی است که در سالهای اخیر در این سرزمین پا به عرصه و جود نهاده است.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 2/10/86)

84 ـ احسان منصوری ، مجید توکلی و احمد قصابان دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که از 8 ماه پیش در زندان بسر می بردند . پرونده ای جدید برای آنان به اتهام توهین به خامنه ای و اقدام علیه امنیت کشور در شعبه 6 دادگاه انقلاب و شعبه 1043 دادگاه عمومی تهران واقع در مجتمع قضایی قدوسی تشکیل شده است . از سوی دادگاه برای آزادی هر یک از این دانشجویان مبلغ 80 میلیون تومان قرار وثیقه صادر شده است . ( امیرکبیر 2/10/86)

85 ـ عمادالدین باقی رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان ، به علت وخامت وضع جسمانی از زندانی به بیمارستان قمر بنی هاشم تهران منتقل شد . سهراب سلیمانی مدیر کل زندانهای استان تهران خبر انتقال آقای باقی به بیمارستان را تایید کرد. (نوروز 5/10/86)

86 ـ یعقوب سالکی نیا روزنامه نگار و از بنیان گزاران کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان که در تاریخ 9 آبان توسط مامورین وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شده بود با قرار وثیقه 80 میلیون تومانی از زندان آزاد شد. صالح کامرانی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در تاریخ 27 مرداد توسط مامورین وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شده بود با قرار وثیقه 150 میلیون تومانی از زندان آزاد شد. میر قاسم سیدین زاده روزنامه نگار و فعال دانشجویی سابق که در تاریخ 10 آبان توسط مامورین وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شده بود با قرار وثیقه 40 میلیون تومانی از زندان آزاد شد. عبدالله عباسی جوان استاد دانشگاه رجایی تهران و از فعالان مدنی آذربایجان که در روز 27 مرداد توسط مامورین وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شده بود با قر ار وثیقه 80 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.(ساوالان سسی 6/10/86)

87 ـ لیلا حیدری همسر بهروز صفری از فعالان سیاسی زنجان که روز ششم شهریور ماه پس از مراجعه به اداره اطلاعات جهت ملاقات با همسرش بازداشت شده بود. لیلا حیدری از بیماری قلبی و همچنین میگرن رنج می برد ، بارها در زندان دچار حمله های قلبی و میگرن شده است . بطوری که دوبار در حین بازجویی بیهوش شده و به بهداری منتقل شده است . (کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر 24/10/86)

88 ـ دکتر مصطفی علوی ، مهرداد لهراسبی ، بهروز جاوید تهرانی ، خالد حردانی و بابک دادبخش از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به وضعیت نامساعد زندان و عدم رعایت حقوق زندانیان دست به اعتصاب غذا زده اند و تعدادی از زندانیان لبهای خود را دوخته اند . (امیرکبیر 26/10/86)

89 ـ نسرین ستوده وکیل مدافع محمد صدیق کبودوند مدیر مسئول نشریه توقیف شده "پیام مردم کردستان" اعلام کرد: دادگاه برای آزادی موکلش قرار وثیقه 150 میلیون تومانی صادر کرده است. وی با انتقاد از تعیین وثیقه سنگین برای موکلش گفت که خانواده وی توانایی این میزان ودیعه را ندارند.(ایسنا 30/10/86)

اخبار فعالان جنبش زنان:
90 ـ نوشین احمدی خراسانی فعال جنبش زنان و از بازداشت شدگان تجمع 13 اسفند 85 به اتهام اقدام علیه امنیت داخلی ، اخلال در نظم عمومی و تمرد از فرمان پلیس در شعبه 13 دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد.
( کانون زنان ایرانی 1/10/86)

91 ـ خدیجه مقدم ، فعال حقوق زنان در پلیس امنیت کلانتری منطقه گیشای تهران مورد بازجویی قرار گرفت، مقدم تجربه سالها فعالیت در حوزه زنان و کودکان را دارد و عضو نهادهای غیر دولتی فعال در این حوزه هاست . او در راه اندازی فرهنگسرای زنان بم نقش موثری داشت و به عنوان عضو کمیته مادران کمپین به هنگام دستگیری جلوه جواهری و مریم حسین خواه تلاش زیادی برای آزادی شان انجام داد.( کانون زنان ایران 24/10/86)


اخبار کارگری:
92 ـ حسین طاهرزاده دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان اعلام کرد: 400 کارگر شرکت نخ ریسی پاکریس سمنان مدت 4 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند. این کارگران از مزایای دیگری مثل عیدی و پاداش سال گذشته و بن سالهای 84 و 85 را دریافت نکرده اند. طی 3 سال اخیر 1900 کارگر شرکت تولیدی پاکریس از کار اخراج شده اند. این شرکت تحت پوشش بنیاد مستضعفان می باشد.(ایسنا 3/10/86)

93 ـ ابراهیم مددی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به اتهام ایجاد اخلال در نظم، هیاهو، رفتار نامتعارف و اجتماع جلوی وزارت کار و امور اجتماعی در شعبه یک دادسرای انقلاب تهران مورد بازجویی قرار گرفت. (ایسنا 15/10/86)
94 ـ سید رضا نعمتی پور عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به اتهام اخلال در نظم و تجمع در محوطه وزارت کار در بازپرسی شعبه یک ویژه امنیت مورد بازجویی قرار گرفت.(ادوار نیوز 15/10/86)

95 ـ ناصر غلامی عضو هئیت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به علت شرکت در اعتراضات کارگری زمستان 84 جهت محاکمه به شعبه 14 دادگاه انقلاب تهران احضار شد . (ادوارنیوز 16/10/86)

96 ـ « گودرز بهمنی » و « زاهد نریمدسی » دو کارگر فاز 2 کارخانه سیمان خوزستان به علت رعایت نکردن اصول ایمنی توسط پیمانکار به طور دلخراشی جان سپردند . به گفته یکی از شاهدان عینی ، دو کارگر مونتاژ کار جوان با اصرار پیمانکار شرکت جوشن کار با تاور ( جرثقیل ثابت ) برای نصب قطعات «پری هیتر » در هوای مه آلود تا طبقه ششم بالا رفتند که طبق اصول ایمنی کار باید بوسیله بالابر (آسانسور) یا نردبان انجام شود . وی افزود : قبل از انجام کار در روز حادثه راننده تاور مه آلود بودن هوا و خرابی تاور را به پیمانکار گزارش داد ولی با اصرار پیمانکار و ترس از اخراج شدن کارگران مجبور به انجام کار شدند که پس از بالا رفتن تا حدود 60 متری رسید سبد تاور به علت خرابی ترمزها با قطعات پری هیتر برخورد و واژگون شد . ( کیهان 25/10/86)

قطع اعضای بدن:
97 ـ "م.ع. جلالی"،"ع.ب.ریگی"،"ا.ریگی"،"ع.ر.رودینی" و "د.پهلوان" به اتهام محاربه و افساد فی الارض به قطع دست راست و پای چپ محکوم شدند. احکام صادره پس از تائید توسط مراجع عالی قضایی کشور با رعایت تشریفات دادرسی و با حضور و نظارت کامل تیم پزشکی به مرحله اجرا درآمد.(ایسنا 16/10/86)

محکومين به اعدام:
98 ـ محمود 17 ساله به جرم قتل عمویش عباس در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سید قاسم حسینی کوه کمره ای محکوم به اعدام شد . ( ایسنا 3/10/86)

99 ـ سهیل به جرم قتل محرم در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی و با تایید شعبه 40 دیوانعالی کشور به اعدام شد .(اعتماد 4/10/86)

100 ـ امید فرزند رحیم 20 ساله به جرم قتل یک بسیجی بنام غلامرضا در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی به اعدام در ملاء عام محکوم شد.(ایسنا 11/10/86)

101 ـ طیب و یزدان به جرم تجاوز به عنف در شعبه دوم دادگاه کیفری استان فارس و با تایید دیوانعالی کشور به اعدام به شیوه پرتاب از بلندی محکوم شدند . (قدس 12/10/86)

102 ـ شایان 20 ساله به جرم قتل خاتمه همسر عمویش در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی و با تائید شعبه 11 دیوانعالی کشور محکوم به اعدام شد.(اعتماد 13/10/86)

103 ـ محمد 21 ساله به جرم قتل احسان در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی و با تائید شعبه 33 دیوانعالی کشور محکوم به اعدام شد.(اعتماد 13/10/86)

104 ـ سعید ، محمد و کاظم به جرم قاچاق مواد مخدر در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی کرج به ریاست قاضی موسی آصف الحسینی و با تایید آیت الله حسین مفید رئیس دیوان عالی کشور محکوم به اعدام شدند.
( ایران 24/10/86)

قتل مردم توسط نیروهای امنیتی:
105 ـ در مهر ماه امسال تعدادی از ساکنان شهر عرب نشین حمیدیه در 30 کیلو متری شمال اهواز، پس از انجام نماز عید فطر و شرکت در راهپیمایی اعتراضی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. خانواده های دستگیر شدگان در این چند ماه بارها با مراجعه به مراکز امنیتی و وزارت اطلاعات هیچگونه خبر و یا اطلاعی در مورد دستگیر شدگان دریافت نکرده اند. ناگهان در چند روز گذشته حکومت به تعدادی از این خانواده ها اطلاع داده است که اجساد اعضای خانواده آنان را در رودخانه کارون و یا در خیابانها پیدا کرده اند. اسامی بعضی از این افراد به قرار زیر است:1ـ غیبان عبیداوی 38 ساله، فرزند جاسم، کارگر متاهل و دارای 4 فرزند.2ـ علی چلداوی 23 ساله فرزند شاوی.3ـ طارق موسوی 30 ساله.4ـ علی عبیداوی(سواری) 37 ساله فرزند غانم، متاهل دارای دو فرزند. علائم شکنجه از جمله زخم های عمیق بر روی بدن هر چهار نفر مشاهده شده است.
(سازمان حقوق بشر اهواز 4/10/86)

106 ـ حسام الدین خدیور 18 ساله اهل روستای "چاپاقلی" از توابع بندر ترکمن به علت صید چند ماهی توسط ماموران حراست دریا کشته شد. گارد ویژه سپاه پاسداران و نیروی انتظامی تعدادی از مردم معترض را با ضرب و شتم بازداشت کردند.(روز 12/10/86)

اعدام زندانیان سیاسی:
107 ـ حسن حکمت دمیر ، تبعه ترکیه و عضو حزب حیات آزاد کردستان (پژاک ) به حکم قوه قضائیه در زندان خوی به دار آویخته شد .نامبرده قبل از بازداشت مدتی را در برف و سرمای شدید بسر برده و هر دو پایش را در اثر سرما زدگی از دست داده بود و در طی دوران بازداشت ، در حالیکه به درمان و استراحت نیاز داشته ، تحت بازجویی و آزار های روحی و جسمی قرار داشته است . (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 22/10/86)

احکام اجرا شده اعدام توسط دادگاهها:
108 ـ کریم 37 ساله به جرم قاچاق مواد مخدر به حکم دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان شادگان و با تایید دیوانعالی کشور در زندان مرکزی اصفهان به دار آویخته شد . (جمهوری اسلامی 1/10/86)

109 ـ ابوذر 25 ساله به جرم قتل همسرش مریم 21 ساله به حکم دادگاه کیفری استان فارس و با تایید دیوانعالی کشور در یکی از میدانهای اصلی شهر کازرون در ملاءعام به دار آویخته شد . (ایران 4/10/86)

110 ـ هادی ریگی جوان و ناصر هدیه ساسولی به جرم قاچاق مواد مخدر به حکم مراجع عالی قضایی در زندان زاهدان به دار آویخته شدند.(فارس 10/10/86)

111 ـ راحله زمانی 27 ساله مادر دو کودک به جرم قتل همسرش محمد به حکم شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سید قاسم حسینی کوه کمره ای و با تائید شعبه 38 دیوانعالی کشور در زندان اوین به دار آویخته شد. (ایسنا 12/10/86 )

112 ـ اکبر م 30 ساله به جرم قتل سرهنگ محمد قاسمی معاون فرماندهی نیروی انتظامی اسلامشهر ، به حکم شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی و با تائید دیوانعالی کشور در زندان اوین به دار آویخته شد.(ایسنا 12/10/86 )

113 ـ علیرضا س به جرم قتل سه زن بنامهای فرحناز کمیلی 50 ساله ، مهناز نوزاد 50 ساله و شهره آرین 41 ساله به حکم شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی و با تائید دیوانعالی کشور در زندان اوین به دار آویخته شد.(ایسنا 12/10/86 )

114 ـ مهدی الف به جرم قتل باجناق اش داود به حکم شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی و با تائید شعبه 38 دیوانعالی کشور در زندان اوین به دار آویخته شد.(ایسنا 12/10/86 )

115 ـ صدرالدین خ 28 ساله تبعه افغانستان به جرم قتل محمد الف به حکم قوه قضائیه در زندان اوین به دار آویخته شد.(ایسنا 12/10/86 )

116 ـ هادی الف 24 ساله به جرم قتل سعید به حکم شعبه 116 دادگستری کرج و با تائید دیوانعالی کشور در زندان اوین به دار آویخته شد.(ایسنا 12/10/86 )

117 ـ حمید س 27 ساله به جرم قتل برادرش جمشید 34 ساله به حکم شعبه 72 دادگاه کیفری استان تهران و با تائید دیوانعالی کشور در زندان اوین به دار آویخته شد. .(ایسنا 12/10/86 )

118 ـ سعید م 27 ساله به جرم قتل مرتضی به حکم قوه قضائیه در زندان اوین به دار آویخته شد.
(ایسنا 12/10/86 )

119 ـ عبدالقیوه شاه جی و باب الدین کربلایی به جرم قاچاق مواد مخدر به حکم مراجع عالی قضایی در زندان زاهدان به دار آویخته شدند.(کیهان 13/10/86)

120 ـ صفرعلی نظری آشکار 36 ساله اهل همدان، حجت الله ملکی 39 ساله اهل تفرش و حبیب الله اولیایی 46 ساله اهل قوچان به حکم شعبات دوم و سوم دادگاه انقلاب قم و با تائید دادستانی کل کشور در میدان مطهری قم در ملاء عام به دار آویخته شدند. (جمهوری اسلامی 13/10/86)

121 ـ مهدی الماسی معاون آموزشی دادگستری استان همدان گفت : یک مرد 23 ساله به جرم تجاوز به یک کودک 12 ساله به حکم دادگاه کیفری همدان و با تائید دیوان عالی کشور به دارآویخته شد.(اعتماد 13/10/86)

122 ـ یک مرد 53 ساله به جرم قاچاق مواد مخدر به حکم شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی گرگان و با تائید دادستان کل کشور در زندان گرگان به دار آویخته شد.(جمهوری اسلامی 16/10/86)

123 ـ یک مرد به جرم قتل کامران به حکم دادگاه کیفری استان اراک و با تائید دیوانعالی کشور در میدان کوهنورد اراک در ملاء عام به دار آویخته شد.(ایران 18/10/86)

124 ـ سه نفر به جرم قاچاق مواد مخدر به حکم دادگاه بیرجند و با تایید دیوان عالی کشور اعدام شدند .
(جمهوری اسلامی 20/10/86)

125 ـ محمدرضا صادقی و علی رودگرمی به جرم قتل شهرام شجاع شفیعی و حسن محقق به حکم شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان مازندران و با تایید شعبه 27 دیوان عالی کشور در عباس آباد تنکابن در ملاءعام به دار آویخته شدند . ( جمهوری اسلامی 20/10/86)

126 ـ مجتبی به جرم قتل غلامرضا ، مجید و محمد حسین به جرم قتل جمال به حکم دادگاه جهرم و با تایید شعبه 39 دیوان عالی کشور در میدان چمران در ملاءعام به دار آویخته شدند.( ایران 20/10/86)


اخبار مربوط به سرکوب عمومی:
127 ـ فرج الله وفادار فرمانده نیروی انتظامی شهرستان شاهرود اعلام کرد : بدستور قوه قضائیه 18 دختر و 10 پسر به جرم شرکت در یک جشن مختلط توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند . (فارس 3/10/86)

128 ـ سرهنگ مهدی شفیعی رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی استان کرمان گفت: در 9 ماه نخست سال جاری به 9450 بدحجاب تذکر زبانی داده شده و 675 نفر بدحجاب به مقر پلیس هدایت و پس از دریافت تعهد از آنها، آزاد شدند.( امیر کبیر 9/10/86)

اخبار اجتماعی :
129 ـ آخوندزاده مدیر کل روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی اعلام کرد:براساس آمار سرشماری سال 85 از حدود 64 میلیون در گروههای سنی 6 سال به بالا حدود 10 میلیون نفر بی سواد هستند . (خراسان 6/10/86)

130 ـ اصغر خراسانی 44 ساله اهل زرین شهر اصفهان و آغاجان بغیار 52 ساله از عشایر اهل کرمانشاه بر اثر انفجار مین در منطقه دهلران کشته شدند. (کیهان 25/10/86)



"فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امریکای شمالی"

ihrnena@gmail.com 30/10/1386 برابر با 20/01 /2008

انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا: FaalanHRC@yahoo.ca
siterahaei@yahoo.com:انجمن مدافعین حقوق بشرو دمکراسی در ایران – فرانسه
اتحادیه برای دمکراسی در ايران ـ ايتاليا: updi@libero.it
اتحاد برای دفاع ازحقوق بشر در ایران – واشنگتن – آمریکا: adhri1@yahoo.com
info@bashariyat.de کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – آلمان
shafaei@azadegy.de شبکه فعالان حقوق بشر ایرانی در آلمان:
HRIRNL@gmail.com: کانون دفاع ازدمکراسی در ایران– هلند
info@komitedefa.org : کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – سوئد
defendhriran_ca@yahoo.com:کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – کالیفرنیا – آمریکا
komitenoran@yahoo.noکمیته نوران(کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – نروژ):
yebarak@yahoo.ca : سازمان ایرانیان غرب کانادا – ونکور – کانادا
kupg_iran@yahoo.de: کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران- برلین
mnrecht@hotmail.comفعالین ایرانی حقوق بشر- سوئیس:
فعالان دفاع از حقوق بشر: Irantestimonyinfo@irantestimony.com

(اینجانظر بدهید)