انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر ایران                                                                                       بازگشت به صفحه اصلی

محکومیت عابد توانچه به ٨ ماه حبس تعزیری قطعی


دادگاه انقلاب استان مرکزی بعد از احضار مجدد عابد توانچه برای حظور در ساعت 8 صبح روز 27/1/87 در پایان جلسه ای که تا ساعت 12:45 دقیقه به طول انجامید حکم 8 ماه حبس تعزیری را حظورا به وی ابلاغ کرد و به وی بیست روز مهلت جهت درخواست تجدید نظر داده شد.
عابد توانچه اعلام کرده است به دلیل عدم حضور وکیل مدافع در هیچکدام از مراحل پرونده ، عدم فرصت برای تهیه دفاعیه و همچنین رفتارهای غیر قانونی در دوره ی بازداشت ضمن درخواست تجدید نظر نسبت به حکم دادگاه انقلاب در صورت صلاح دید دکتر ناصر زرافشان _ وکیل حقوقی خود _ علیه تیم بازجوئی خود اقامه ی دعوا خواهد کرد.ابن فعال چپ در جواب این سوال که دادگاه انقلاب وی را متهم به ارتکاب چه جرمی کرده است عنوان داشت : « جریان رسیدگی به پرونده به قدری سریع و نا مشخص بود که حتی خود من هم در پایان نفهمیدم چه کیفر خواستی برای من صادر شده است. از توهین به رهبری و اقدام علیه امنیت کشور تا تشکیل گروهک غیر قانونی معاند نظام ، همه نوع اتهامی مطرح شد. جالب است که نماینده ی دادستان تنها 3 دقیقه در کل جلسه ی دادگله حظور داشت که آن هم بعد چندین بار تماس قاضی به وی بلاخره در دادگاه حاضر شد. نماینده ی دادستان بدون حتی شندین یک جمله با بیان بسم الله الرحمن الرحیم طی جملات بسیار کوتاهی خواستار اعمال مجازات علیه من شد. دانش سیاسی این فرد در حد صفر بود و حتی قدرت تفکیک نیروهای سیاسی چپ و راست از یکدیگر را نداشته و کلا در یک تقسیم بندی همه را ضد انقلاب و نا مسلمان می دانست.»
همچنین امروز عابد توانچه در شعبه ی 106 جزایی نسبت به حکم پرونده ای که وزارت اطلاعات در آن به دلیل کشف آلت قمار از وی شکایت کرده و منجر به حکم جریمه ی نقدی شده بود در خواست تجدید نظر کرد.
عابد توانچه در جواب این سوال که قصد دارد چه اقدامی در رابطه با اعتراض به پرونده خود انجام دهد گفت: « پدر و مادر من هر دو از بیماریهای قلبی رنج می برند. در طول این مدت و با تماسهای مکرر نهادهای امنیتی و قضایی شوکهای روحی شدیدی به آنها وارد شده است و این حکم حلقه ی آخر این بازی بود که بعد از شنیدن آن مادرم مجددا دچار حمله ی عصبی شده و پدرم هم مجددا دچار مشکلات جسمی گردیده است. فعلا اولویت اول من مقابله با این جنگ روانی و خارج کردن خانوده ام از زیر فشارهای موجود است. »
این فعال سیاسی که در سال 1385 بعد از آزادی از بند ویژه ی اطلاعات سپاه پاسداران با حکم ممنوعیت دائم از تحصیلات دانشگاهی مواجه شده است دلیل احضار های مکرر خود را به دادگاه انقلاب و عجله ی دادگاه انقلاب در صدور حکم را به دلیل نپذیرفتن در خواست مصاحبه و نوشتن مقالاتی علیه فعالان سیاسی چپ عنوان کرد که وزارت اطلاعات به شدت برای انجام آن اصرار می ورزد. وی بیان داشت چند روز قبل از صدور این حکم بازجوی پرونده به منزل وی مراجعه کرده و صراحتا ضمن پیشنهادی مالی تاکید کرده است در صورت انجام این مصاحبه حکم وی را در دادگاه به حبس تعلیقی تبدیل خواهند کرد!
این فعال سیاسی ضمن جملاتی تحقیر کننده با لبخندی تلخ عنوان نمود: « ظاهرا اداره اطلاعات استان مرکزی از بیکاری رنج می برد زیرا این روزها درگیر جریاناتی هستم که هر کس با شنیدن آن به یاد داستانهای پلیسی _ جنایی می افتد.»
عابد توانچه در پایان با اعلام اینکه زمزمه هایی مبنی بر گشوده شدن پرونده های جدید برای منفعل سازی شنیده است اعلام کرد: « شدت و نوع برخورد دستگاه امنیتی در برخورد با فعالان چپ دانشجویی به حدی بود که قصد داشتم با توجه به شرایط خانواده برای مدتها کار سیاسی را کنار بگذارم اما با توجه به اصرار این سیستم و تلاش پیگیرانه اش برای زندانی شدن من، ادب حکم می کند که روی آنها را زمین نیانداخته و با قدرت بیشتری کار خود ادامه دهم. »

(اینجانظر بدهید)